De volgende dag
verlaten we met de bus Yogyakarta en rijden verder naar het oosten op Java.
Onderweg trekt mijn aandacht een beeld van een adelaar op een berg met onderaan
vuur. Het beeld bevindt zich nabij een luchtmachtbasis in Yogayakarta. Je kunt
hier ook een museum vinden over de Indonesische luchtmacht. De adelaar wordt
gezien als een symbool van kracht en onafhankelijkheid. Het beeld met de
adelaar is een deel van de tentoonstelling die de luchtmacht en haar
geschiedenis symboliseren.
We maken vandaag een
verre verplaatsing met de bus. Langs de autostrade kan je veel rijstvelden zien.
Plots staan we met de bus op de pechstrook. Oei, een lekke band. De bijrijder
Agus en chauffeur Supri hebben het probleem vlug opgelost en de band vervangen.
We verlaten de
autostrade en rijden naar een restaurant voor het middageten. Bij het
middageten is er één ingrediënt die steeds terugkomt in de maaltijden en dat is
natuurlijk rijst. Een maaltijd is hier geen volledige maaltijd zolang er geen
rijst wordt geserveerd. Gelukkig zijn er genoeg smaakmakers bij rijst bedacht,
die ervoor zorgen dat je iedere dag gevarieerd kunt eten. Nasi Goreng is de
nationale schotel van Indonesië, een smakelijke gebakken rijst met vlees,
groenten en vaak een gebakken ei bovenop. Ayam Goreng is knapperige gebakken
kip dat ook geserveerd wordt met rijst en een pittige saus. Een ander gerecht
dat je hier kan eten is Rendang. Dit is een pittige stoofpot van rundsvlees
gekookt in kokosmelk en kruiden. Kokosmelk wordt bij veel gerechten toegevoegd
voor de speciale zachte smaak. Ook kon je op de buffetten gegrilde
vleesspiesjes vinden, meestal van kip of geit, gemarineerd in een zoete
sojasaus en geserveerd met pindasaus. Varkensvlees vindt je hier weinig in
Indonesië, aangezien het eten hiervan wordt verboden door de islam. Het gerecht
Mie Goreng zijn gebakken noedels met groenten, vlees of zeevruchten, vaak
geserveerd met een gebakken ei. Een ander gerecht dat op tafel kwam was
Gado-Gado, dat een salade is van gekookte groenten, tofu, tempeh en eieren,
overgoten met een rijke pindasaus. Indonesische maaltijden zijn vaak rijk aan
kruiden en specerijen, wat zorgt voor een explosie van smaken. Als bijgerecht
tijdens het eten is er vaak kroepoek te vinden. We krijgen tijdens de
maaltijden ook soep geserveerd. Een van de meest populaire soepen is soto ayam.
Dit is een pittige kippensoep. Elke soep heeft zijn eigen unieke smaak en
ingrediënten, maar het is vooral kippensoep dat hier een favoriet blijft.
Meestal worden de verschillende gerechten in het midden van de tafel geplaatst
en iedereen kan ervan nemen. De keuken heeft onder invloed gestaan van Chinese,
de Indiase, de Arabische en ook de Nederlandse keuken. Elk heeft zijn bijdrage
geleverd aan de grote verscheidenheid aan gerechten in de Indonesische keuken. De
gerechten van Oost-Java zijn doorgaans zoeter van smaak. Daar wordt onder
andere ook meer gebruikgemaakt van Javaanse suiker.
De chauffeur van
de bus droeg eigenlijk nooit een autogordel tijdens de rondreis. Plots doen ze
in drukke straten tijdens het rijden hun gordel aan. Je merkt dat er
verkeerscamera’s op een portiek staan. Dit elektronische systeem gebruikt de
verkeerspolitie bij het identificeren van bestuurders die geen gordel dragen.
Eigenlijk is het gebruik van de autogordel in het verkeer over het algemeen
relatief laag, ondanks de wettelijke verplichting.
Op de wegen zag
je in Oost Java veel vrachtwagen die suikerrietstengels vervoeren. Grappig was
een bestuurder van een brommer die ook suikerrietstengels aan het vervoeren
was. Je zag de bestuurder niet op de brommer zitten, want hij was volledig
bedolven onder de suikerrietstengels. Hoe hij nog het andere verkeer kon zien en
de brommer besturen onder een berg van suikerrietstengels was voor mij ook een
raadsel. Er zijn hier in deze regio veel suikerfabrieken te vinden. De
suikerrietplantages hebben een lange geschiedenis in Oost-Java met veel
plantages en fabrieken die sinds de late 19de eeuw actief zijn.
In het verkeer
zag ik een vrachtwagen voorbijrijden met een opvallende bril kunstig
geschilderd op de voorruit, alsof hij een eigen persoonlijkheid had gekregen. In
Oost Java kwam ik ook veel vrachtwagens tegen die kippen vervoeren. Ook de
pluimvee industrie is een belangrijke sector in Oost Java. De regio staat
bekend om zijn aanzienlijke productie van eieren en vleeskuikens, mede dankzij
de beschikbaarheid van lokaal geteelde maïs en de relatieve eenvoud van het
transporteren van producten naar markten in West Java. Ook watermeloenen zijn
een belangrijk landbouwproduct in Oost Java. De regio is hier één van de
grootste producenten van watermeloenen in Indonesië.
Ik zag langs de
berm van de autostrade in Oost Java verschillende aangestoken branden. Dit doen
ze voor het beheer van de vegetatie. Door gecontroleerde branden te gebruiken,
kunnen boeren en landbeheerders ongewenste planten en onkruid verwijderen, wat
helpt om de groei van nieuwe, gezonde gewassen te bevorderen.
Langs de weg kon
je zien dat er veel witte en rode vlaggen hangen of dat huizen versierd werden
met witte en rode vlaggen. Ook tijdens het middageten in het restaurant kon je
zien dat er veel versieringen werden geplaatst. Dit komt omdat het binnenkort
op 17 augustus de nationale feestdag van Indonesië is. Indonesië werd
onafhankelijk op 17 augustus 1945. Met de bus passeren we een school en zie ik
dat de schoolkinderen hoofdzakelijk een rood en wit uniform dragen: een witte
blouse of shirt met een rode rok of broek. Dit is een veelvoorkomend uniform
voor zowel jongens als meisjes in de lagere school. De kleuren rood en wit in
de vlag van Indonesië hebben een diepe symbolische betekenis. Rood staat voor
moed, het menselijk lichaam en het fysieke leven, terwijl wit staat voor
onschuld, de ziel en spiritualiteit. Samen vertegenwoordigen deze kleuren de
complete mens.
Langzaam gaat de
weg naar omhoog en rijden we richting Bromo. Ik merk nu veel begraafplaatsen op
voor moslims in de regio rond de Bromo vulkaan. De meerderheid van de bevolking
in deze regio is moslim en het is hier gebruikelijk om begraafplaatsen dicht bij
de woongebieden te hebben. Deze begraafplaatsen zijn vaak eenvoudig en
traditioneel, met graven die meestal in de richting van Mekka zijn
georiënteerd.
De bus stopt op
een zekere hoogte en vanaf hier rijden we verder met een kleinere bus. We
naderen een plaats waar we een mooi uitzicht hebben op de Bromo vulkaan. De
Bromo vulkaan is een 2300 meter hoge vulkaan. Op dit uitkijkpunt heb je een
panoramisch uitzicht op de Bromo vulkaan en de omliggende bergen. De grote
vulkaan is ook omgeven door een uitgestrekte zee van zand. We blijven hier en
genieten op deze plaats van de zonsondergang. Daarna rijden we naar het hotel.
De volgende
morgen is het vroeg opstaan. We zullen naar de krater van de Bromo vulkaan gaan.
Eigenlijk hoor je al vanaf 2 uur ’s nachts dat er veel jeeps naar boven rijden.
We vertrekken met de jeep rond 3 uur ’s nachts en rijden naar boven. Op een
bepaalde plaats kom je in een file. Op deze plaats is er een checkpoint. Men
noteert hier de gegevens van de jeep en kunnen dan verder rijden. De
checkpoints zorgen ervoor dat alleen jeeps met de juiste vergunningen en
tickets toegang krijgen tot het Bromo Tengger Semeru National Park. Door te
registreren welke voertuigen het park binnenkomen, kan de parkbeheerder beter
toezicht houden op de veiligheid van bezoekers. In geval van noodsituaties of
natuurrampen, zoals vulkaanuitbarstingen kan men snel reageren en mensen
evacueren. Het checkpoint dient ook om bij te houden welke jeeps het park
binnenkomen en om na te gaan of de jeeps het park de vorige dag hebben
verlaten. Zo komen ze te weten dat alle jeeps veilig zijn teruggekeerd de
vorige dag. Als een jeep niet geregistreerd wordt dan kunnen ze snel actie
ondernemen en eventueel een zoekactie organiseren om te zorgen dat niemand
verdwaald of in gevaar is geraakt.
We bereiken een
plaats waar we stoppen met de jeep. Daarna is het nog een wandeling van
ongeveer 45 minuten om de rand van de krater te bereiken. Het is donker en je
voelt de koude die door de kleding snijdt. We wandelen eerst door het zand
licht omhoog. Je zag hier dat sommige mensen op de rug van een paard naar boven
werden gebracht. Hoe hoger ik kwam hoe meer ik aan het hoesten was. Dit kwam
door de geur van zwavel die om je heen hangt. Vervolgens gaan we met vele
trappen naar omhoog en bereiken we rand van de krater. Naarmate je dichter bij de krater komt wordt
het ademen moeilijker door de vulkaandampen die hier hangen. Ik heb een
mondmasker aangedaan en dit was wel nodig. Het is nog volledig donker als we op
de rand van de krater staan. Langzaam begint de zonsopgang en kunnen we
genieten van de krater en de indrukwekkende uitzichten op het unieke
kraterlandschap. De lucht kleurt langzaam in rood, oranje en geel. Ondanks de
uitdagingen is het uitzicht op de krater en de omgeving adembenemend en maakt
het de inspanning meer dan waard. Het is waanzinnig mooi om te zien hoe het
vulkaanlandschap steeds beter zichtbaar wordt. Je kan de vulkaandampen
duidelijk waarnemen die uit de krater komen. Op de rand van de krater zag ik
een kleine gebedstafel. Dit wordt gebruikt om offers te brengen aan de goden.
De offers die op deze gebedstafel lagen waren vooral bloemen en voedsel. Op de
gebedstafel zie je het beeld staan van de hindoeïstische god Ganesha met
olifantenslurf. Ganesha is één van de meest vereerde goden in het hindoeïsme en
staat bekend als de god van wijsheid, welvaart en het wegnemen van obstakels.
Het meest merkwaardige dat ik tegenkwam was een zwarte kip op de rand van de
krater. Kippen worden hier gebruikt in rituelen of ceremonies bij vulkanen.
Langzaam keren we
terug naar de jeeps. Na het afdalen van de trappen kon ik een verkoop kraam zien
waar bloemen worden verkocht. Deze bloemen worden gebruikt als offerandes. Tijdens
een jaarlijks festival hier aan de Bromo vulkaan gooien mensen bloemen en
andere offerandes in de krater als een teken van respect en devotie aan de
goden.
We rijden met de
jeeps door de zandvlakte en maken kort een stop en jawel het is weer tijd voor
een groepsfoto. We mogen vervolgens op het dak van de jeep staan en leggen dit
avontuurlijk moment ook vast op een foto. Daarna rijden we verder naar een ander
uitzichtpunt. Het uitzichtpunt ligt in het dorpje Cemorolawang. Ook vanaf dit
punt heb je een prachtig uitzicht op het vulkaanlandschap en de omliggende
omgeving. Je kan vanaf hier de jeeps in de zandvlakte zien rijden en ook is de
verzamelplaats van de jeeps te zien, vanwaar we vertrokken zijn. Ik kon hier
ook een prachtig beeld zien van een ruiter op een paard. Dit ruiterstandbeeld
symboliseert vooral moed, leiderschap en eer.
Vervolgens keren
we met de jeeps terug naar het hotel. Nu eerst ontbijt, dan verfris en klaar.
Met de kleine bussen vertrekken we vanuit het hotel en stappen dan over op de
grote bus. Ziezo, we vertrekken naar Banyuwangi. Hier in Oost Java kunnen we
nog steeds verschillende prachtige moskeeën zien langs de weg. Ook een beeld
dat hier regelmatig terugkomt is de filevorming van de vele brommers aan een
tankstation. Tijdens het rijden zag ik verschillende rieten schuren langs de
weg. Deze schuren worden gebruikt voor de tabaksteelt. In de regio nabij
Banyuwangi is tabak een belangrijk gewas en de schuren worden gebruikt om de
tabaksbladeren te drogen. De productie van tabak is een belangrijke economische
activiteit in deze regio van Oost Java. Naast de tabaksteelt is er hier ook
rubberteelt te vinden. In deze regio kan je ook rubberbomen en rubberplantages
tegenkomen. Het droge seizoen, dat loopt van mei tot september, biedt eigenlijk
gunstige omstandigheden voor de teelt van gewassen zoals suikerriet, tabak en
rubber. Tijdens deze periode is er minder regenval, wat essentieel is voor de
groei en oogst van deze gewassen.
In het gehucht
Krikilan, vlakbij het dorpje Kalibaru, ligt de plantage “de Grote tuin” (Kebun
Besar). Deze plantage is gesticht door de Nederlander Meijer Wielandt en wordt
momenteel beheerd door zijn kleindochter. Op de plantage worden rijst, koffie
en palmbomen verbouwd. Er is hier ook een kruidentuin, waar onder meer vanille,
gember, peper, kaneel, foelie, kruidnagel en nootmuskaat worden gekweekt. We
gaan naar een tafel waar geteelde producten op liggen. Hier aan deze tafel
krijgen we uitleg over de teelt van deze gewassen.
Eerst krijgen we
een demonstratie van het proces van het maken van kokossuiker. Dit wordt gedaan
door het sap van de kokosbloesem te verzamelen en vervolgens in te koken totdat
het indikt en kristalliseert. Ook kunnen we een deel van het proces zien van de
verwerking van koffiebonen. De bonen worden hier gesorteerd op grootte en
kwaliteit. Je kan hier zien dat de bonen geroosterd worden om hun smaak te
ontwikkelen.
Vervolgens gaan
we naar de tuin en tijdens de rondleiding krijgen we uitleg over de
koffiebonen. Koffieplanten bloeien meestal na het regenseizoen. De bloemen zijn
wit en geuren heerlijk. Na de bloei ontwikkelen zich groene koffiebessen. Deze
bessen bevatten de koffiebonen. Het duurt ongeveer 8 tot 9 maanden voordat de
bessen rijp zijn. De bessen veranderen van groen naar geel en uiteindelijk naar
rood wanneer ze rijp zijn. De oogstperiode heeft plaats tijdens het droge
seizoen, wat zorgt voor optimale omstandigheden voor het plukken en drogen van
de bonen. De rijpe bessen worden met de hand geplukt. Na het plukken van rijpe
koffiebessen kan een koffieplant opnieuw bloeien en nieuwe bessen produceren.
We zien hier een
noodmuskaatboom. Deze boom kan 5 tot 18 meter hoog worden. Van de vruchten van
de boom worden de specerijen nootmuskaat en foelie gemaakt. Verder ontdekken en
zien we hier andere bomen zoals de kaneelboom en de peperboom. Ook kardemom is
hier te vinden en is een kruidachtige plant uit de gemberfamilie.
Vanillestokjes komen ook van een plant. Deze plant groeit vaak langs bomen
omhoog en kan wel tot 15 meter hoog klimmen. De vruchten van deze orchidee zijn
vanillestokjes, die eruit zien als lange, groene peulen wanneer ze onrijp zijn.
Er zijn hier ook
cacaobomen te zien. De cacaoboom kan tussen de 3 en 10 meter hoog worden, met
uitschieters tot 15 meter. De boom bloeit het hele jaar door met kleine,
geurloze witte en roze bloemen die direct op de stam en takken groeien. De
cacaovruchten beginnen groen en veranderen naarmate ze rijpen in kleuren zoals
rood, oranje, geel, blauw of paars. De vruchten zijn ovaalvormig en kunnen 15
tot 25 cm lang zijn. Elke vrucht bevat 20 tot 60 zaden, ook wel cacaobonen
genoemd, die worden gebruikt om chocolade te maken.
Tijdens de
rondleiding krijgen we een demonstratie te zien hoe ze in de palmbomen klimmen
om sap uit de kokosnoten te halen. Je kan zien dat er inkepingen zijn gemaakt
in de stam van de palmboom, waardoor men gemakkelijk naar boven kan klimmen. In
een bus verzamelen ze het sap. Dit geelachtige sap wordt vaak kokoswater
genoemd en is een verfrissende drank die direct uit de kokosnoot kan worden
gedronken. Daarnaast kan het sap ook worden gebruikt om kokosmelk te maken, wat
een belangrijk ingrediënt is in veel Indonesische gerechten. Kokoswater is rijk
aan voedingsstoffen en wordt gewaardeerd om zijn hydraterende eigenschappen. We
krijgen hier een kokosnoot en kunnen proeven van het kokoswater.
Daarna kunnen we
wandelen in de rijstvelden. Je hebt hier eigenlijk een schilderachtig uitzicht
op de rijstvelden die zorgvuldig worden onderhouden. Het begint langzaam donker
te worden. Na de rondleiding kunnen we genieten van lokale lekkernijen zoals
koffie en thee. Ik heb hier ook een gebakken banaan kunnen proeven. Deze hebben
een heerlijke smaak. Ze zijn zacht en smeuïg van binnen, met een knapperige
buitenkant. Door het bakken krijgen ze een zoete, karamelachtige smaak. Dit
komt doordat de natuurlijke suikers in de banaan karamelliseren tijden het
bakken.
Terwijl we
genieten van onze gebakken banaan en koffie kunnen we naar een voorstelling van
2 kinderen in traditionele kledij kijken die beginnen te dansen op muziek. Deze
voorstellingen zijn bedoeld om bezoekers een culturele ervaring te bieden en de
lokale tradities en talenten van kinderen te laten zien. De aanwezige mannen
krijgen een zelfgemaakte kroon en bij de vrouwen wordt een bloem in het haar
verwerkt. De kroon en de bloem is gemaakt van natuurlijke materialen zoals
bladeren. Dit is een onderdeel van een traditioneel ritueel. Dit ritueel
symboliseert respect en waardering voor de gasten. De kroon en de bloem zijn
vaak handgemaakt door de lokale gemeenschap en vertegenwoordigen de verbinding
met de natuur en cultuur van de regio. Het dragen van deze symbolen is een
manier om bezoekers te verwelkomen en hen deel te laten uitmaken van lokale
tradities en gebruiken. Het is voor hen een mooie manier om de culturele
ervaring bij bezoekers te verrijken en een gevoel van verbondenheid te creëren.