Daarna rijden we
naar Tampaksiring, waar we de tempel Pura Tirta Empul gaan bezoeken. Het is een
hindoeïstische tempel en is bekend omwille van haar heilig water dat uit een
nabijgelegen bron komt. De naam “Tirta Empul” betekend “Heilige bron”. De Tirta
Empul tempel werd in het jaar 962 gebouwd rond een grote waterbron. De tempel
is gewijd aan Vishnu. Aan de ingang krijgen we weer een doek om rond de taille
te doen. Ziezo we zijn nu volledig klaar om het heiligdom te betreden.
Ik zal de tempel
binnengaan en loop door een grote stenen Balinese poort of candi bentar. Dat is
het eerste deel van de tempel dat je betreedt en wordt de Jaba Pura of voortuin
genoemd. Dit is de buitenste binnenplaats van de tempel. Hier kan je een grote
open ruimte zien waar ceremonies en voorbereidingen plaatsvinden. Voor een
andere Balinese poort staat er een tafel vol met offers. De offers worden
geplaatst in kleine bakjes die gemaakt zijn van palm- of bananenbladeren. De
bakjes, bekend als Canang Sari, bevatten meestal kleurrijke bloemen, rijst en wierookstokjes.
Deze offers zijn een manier om dankbaarheid te tonen en de goden te eren. Voor
de tafel zie je mensen bidden en deze hebben allemaal groene kledingstukken
aan. Het groen staat symbool voor natuur, leven en harmonie. Hiermee stralen ze
ook een gevoel van rust en vrede uit, wat passend is voor een spirituele
omgeving zoals de Tirta Empul tempel.
Ik kan een bord
zien bij de tafel vol offers waarop staat dat men kan bidden voor “Melukat”.
Hier komen de deelnemers eerst bidden en doet men de voorbereiding alvorens ze
zich laten onderdompelen in het bad met heilig water. Melukat is eigenlijk een
ritueel van spirituele reiniging. Het doel van Melukat is om zowel lichaam als
geest te zuiveren van negatieve energieën en onzuiverheden. Dit ritueel wordt
vaak uitgevoerd met heilig water.
Ik kan hier ook
in de Jaba Pura of voortuin een mooi versierde poort zien. Zowel links als
rechts kan je beelden van Dwarapala zien, die als beschermers van de tempel
fungeren. Deze beelden zijn vaak indrukwekkend groot en hebben een dreigende
uitstraling om kwade geesten af te schrikken en de heiligheid van de tempel te
bewaken. Boven de deur kan ik nog een indrukwekkende sculptuur zien van een
Kala kop. In de Balinese hindoeïstische traditie wordt de Kala vaak afgebeeld
als een angstaanjagend gezicht met grote ogen en een wijde mond. Ook deze
figuur dient als beschermende geest die kwade geesten en negatieve energieën
afschrikt.
Daarna zullen we
de binnenplaats betreden en komen aan bij het Jaba Tengah gebied. Dit is het
centrale deel van de tempel en bevat de beroemde rituele baden. Hier kan je het
zuiveringsritueel of de Melukat zien. Het ritueel helpt ook om negatieve
energieën weg te wassen. Het ritueel versterkt ook de band met het goddelijke
en helpt de deelnemers om innerlijke vrede en balans te vinden. Ik kan hier
twee grote bassins en een kleinere bassin zien. Je kan in het midden een
prachtig beeld van een olifant zien. Links van het olifantenbeeld zie je een
groot bassin met vijftien waterspuiten. Links van het olifantenbeeld zie ik een
klein bassin met twee waterspuiten en een iets groter bassin met dertien
waterspuiten. Uit de verschillende spuiten langs de muur van het bassin komen
er waterstralen. Normaal is dit kleine bad met twee spuiten alleen bedoeld om
de doden te reinigen en mag die niet door de levenden worden gebruikt. Toch
stonden er hier mensen in dit bad zich te reinigen onder deze twee
waterspuiten. De omgeving van het bad is hier eigenlijk prachtig versierd met
traditionele Balinese beelden, wat bijdraagt aan de serene en spirituele sfeer
van de tempel. Lokale Balinese en Hindoeïstische aanbidders staan in lange
rijen in de baden te wachten om hun hoofd onder de waterspuiten te steken. Ze
gebruiken deze spuiten voor hun rituele reiniging, waarbij ze onder elke
waterstraal staan om zich te zuiveren. Men staat met hun hoofd enige tijd onder
zo een waterstraal. Elke straal heeft een specifieke naam en wordt geassocieerd
met verschillende helende eigenschappen. Door onder elke waterstraal te staan,
geloven de deelnemers dat ze spiritueel worden verjongd en beschermd tegen
kwaad. Het is een belangrijk onderdeel van de Balinese cultuur en religie en
het wordt vaak uitgevoerd tijdens belangrijke levensgebeurtenissen zoals
geboorten, huwelijken en andere ceremonies.
Aangenomen wordt
dat het water doorgaans schoon genoeg is voor ritueel baden. Volgens een
rapport uit 2017 onderzochten de autoriteiten echter berichten over
watervervuiling en gezondheidsrisico’s in het Tirta Empul complex.
Achter de bassins
of het Jaba Tangah gebied kom je terecht in de Jeroan of binnentuin. Dit is het
meest heilige deel van de tempel. Het voorste deel van de binnenplaats wordt
gedomineerd door een groot bassin waar de heilige bron zichtbaar is. In het
bassin kan ik veel groene algen zien. Ik kan hier op een plek in het bassin het
water zien opborrelen uit de grond wat een serene en bijna magische sfeer
creëert. Het water komt uit een natuurlijke bron die diep onder de tempel ligt
en wordt beschouwd als heilig en genezend door de Balinese hindoes. Het
opborrelende water is helder en je kunt de beweging van het water duidelijk
zien terwijl het naar de oppervlakte komt. Het water uit dit bassin stroomt dan
verder naar de rituele baden in het Jaba Tengah gebied via verschillende
spuiten, waar we het reinigingsritueel konden zien. Achter dit bassin zijn er
grote hindoeïstische heiligdommen en altaren waar offers worden gebracht en
gebeden worden uitgesproken. De heiligdommen zijn felgekleurd, wat contrasteert
met de witte kleding van de Balinezen die hier komen bidden. Dit deel is vaak
rustiger en wordt gebruikt voor meer intieme en spirituele activiteiten.
Als we de tempel
verlaten passeren we een groot zwembad vol met koi vissen. In het zwembad kan
ik in elke hoek en in het midden prachtige standbeelden zien. De beelden in de
hoeken houden een kruik vast waaruit continu een waterstraal komt van helder
water. Het is alsof de beelden het leven zelf schenken aan de vijver. In het
zwembad kan je ook een charmant beeld van een kikker zien, waar de waterstraal
uit zijn mond komt, alsof hij de koi vissen en de bezoekers begroet. We brengen
korrels in onze hand om de koi vissen te voederen. Het voederen van koi vissen
uit je handpalm is een bijzondere ervaring. Wanneer je je hand met korrels in
het water houdt komen er koi vissen en gebruiken ze hun zachte, ronde mond om
de korrels voorzichtig uit je handpalm te zuigen. Je voelt een lichte
zuigkracht en een tintelend gevoel wanneer ze de korrels opzuigen. Dit deel van
de tempel is aan alle vier kanten ommuurd van de rest van het complex, wat
zorgt voor een rustige en ontspannen sfeer.
Aan de uitgang
van het Tirta Empul tempelcomplex staan weer verschillende kramen waar je
souvenirs kan kopen. In een verkoopkraam kon ik prachtige schilderijen zien
staan om te bewonderen. De enthousiaste verkopers komen ook op je af om hun
“schatten” aan je te verkopen. Ze hadden alles bij wat je eigenlijk niet nodig
had. Ze achtervolgen mij tot aan de deur van de bus en bleven zelfs nog
aandringen toen ik op de bus zat. Na dit bezoek aan de Tirta Empul tempel keren
we terug naar het hotel.
Daarna ga ik
vanaf het hotel te voet naar een plaats waar er een hanengevecht zal
plaatsvinden. In 1981 verbood de regering van Indonesië echter elke vorm van
gokken, sindsdien is het hanengevecht er illegaal. Omdat de activiteiten buiten
het spiedend oog van de wet gehouden moesten worden werd het spannender als
nooit tevoren. De hanengevechten zijn cultureel en religieus diep verankerd in
de Balinese maatschappij en de hanengevechten zijn een oud volksvermaak. Toch
kunnen deze bijeenkomsten dagelijks doorgaan. Er zijn hier meldingen van
politieagenten die geld aannemen om bepaalde illegale activiteiten, zoals de
hanengevechten, niet te verstoren. Corruptie is hier een groot probleem binnen
de Indonesische politie. Voor sommigen is dit geen corruptie hoor. Je moet het
zien als een vooraf betaalde boete. Een boete die nergens geregistreerd wordt,
maar rechtstreeks in de zakken van politieambtenaren verdwijnt. Ook dat is niet
onrechtvaardig, want een politieagent heeft veel geld moeten betalen om
politieman te mogen worden. De politie grijpt ook niet in vanwege andere
redenen. Hanengevechten zijn hier namelijk een eeuwenoude traditie en worden
soms gedoogd als onderdeel van religieuze ceremonies. Het kan ook moeilijk zijn
voor de politie om alle illegale gevechten op te sporen en te stoppen, vooral
als ze in afgelegen dorpen plaatsvinden. Voor sommige gemeenschappen zijn
hanengevechten een bron van inkomsten, wat bijdraagt aan de lokale economie.
Ik kom op de
plaats aan waar ik het hanengevecht kan zien. Momenteel is het er nog stil.
Rond de gevechtsarena staan er verschillende kramen waar er etenswaren worden
verkocht. Ook naast de arena zag ik een groep mannen zitten. Hier was er een
gokspel aan de gang. Er zat een man in kleermakerszit en hij had een hoge hoed
waaronder 3 dobbelstenen zaten. Op de dobbelstenen zag je figuren staan in
plaats van de gebruikelijke stippen. Daarna worden door hem de dobbelstenen
onder de hoed geschud. In het midden lag er een mat met zes verschillende
figuren waarop de spelers hun inzetten plaatsen. De spelers plaatsen hun geld
of kaartjes op de figuren waarvan ze denken dat ze zullen verschijnen. Soms zie
ik dat rechtstaande mensen met hun geld gooien en vervolgens roepen ze naar
elkaar om hun geld op een welbepaalde gekozen figuur te plaatsen. Na het
schudden worden de dobbelstenen onthuld en de uitkomsten bepaalt welke inzetten
winnen. Dit spel is populair onder mannen en wordt vaak in een informele
setting gespeeld.
Het viel mij ook
op dat er veel gerookt werd tijdens dit gokspel. Ongeveer 63% van de mannen
rookt hier, vergeleken met slechts 5% van de vrouwen. Een groot deel van de
Indonesische rokers gebruikt sigaretten die gemaakt zijn van een mengsel van
tabak en kruidnagel. Deze sigaretten zijn diep geworteld in de Indonesische
cultuur en worden vaak gezien als symbool van nationale trots. Ondanks pogingen
van de overheid om het roken te verminderen blijft roken een groot probleem.
Langzaam begint
het volk toe te komen en meer en meer brommers staan er rond de gevechtsarena. Boven
de gevechtsarena was er een dak. Ik kon nog opeengestapeld vuil en vuilzakken
naast de arena zien. Hier liep er reeds enkele kippen en een haan vrij rond.
Ik kan in
gesloten zakken beweging zien. Het is duidelijk dat hier de vechthanen in
zitten. Dit gebeurt om de hanen rustig te houden en om ze te beschermen tijdens
het transport naar de arena. De zakken zijn meestal gemaakt van natuurlijke
materialen zoals jute of katoen, wat zorgt voor voldoende ventilatie. Voor
gevechten worden bepaalde rassen speciaal gekweekt. Deze vechthanen zijn qua
bouw en karakter volledig voorbestemd om te vechten. Er komen steeds meer
mensen met hun haan in de hand in de arena. Ze aaien hun haan tot de veren
glanzen. De vechthanen worden door hun eigenaren vertroeteld als kinderen. Het
aaien helpt om de hanen te kalmeren en hun vertrouwen te winnen, wat belangrijk
is voor hun prestaties in de arena. Daarnaast is het ook een manier voor de
eigenaren om hun hanen te presenteren en te promoten aan het publiek en andere
deelnemers. De eigenaars van de vechthanen stralen ook zelfvertrouwen uit in de
arena en geloven dat hun haan onoverwinnelijk is. Dit geloof komt voort uit de
zorg en training die ze in hun hanen investeren.
Ik zag ook dat
men bezig was met een tape een metalen pin met scherpe uiteinden of messen aan
de poten van een haan te bevestigen. Deze scherpe metalen pinnen worden
gebruikt om de andere haan te verwonden of zelfs te doden. Hoewel niet alle
gevechten eindigen met de dood van een haan, veroorzaken deze scherpe metalen
pinnen vaak ernstige verwondingen.
Ondertussen stond
er rond de arena veel volk. En het waren allemaal mannen die het gevecht willen
volgen. Op een gegeven moment stonden er twee eigenaren in de arena met elk hun
haan onder de arm. Daarnaast was er nog een speaker in de arena. Hij
introduceert de hanen en hun eigenaren aan het publiek. De speaker helpt vaak
bij het coördineren van weddenschappen, waarbij hij het publiek informeert over
de inzetmogelijkheden. Hij heeft ook de rol als scheidsrechter en kijkt of de
regels van het gevecht worden nageleefd en dat alles eerlijk verloopt. De
speaker houdt het publiek enthousiast door het geven van commentaar tijdens de
gevechten. Weddenschappen zijn hier een integraal onderdeel van de
hanengevechten. De weddenschappen worden vaak beheerd door een centrale persoon
of een groep die verantwoordelijk is voor het verzamelen van de inzetten en het
uitbetalen van de winsten. Je zag dat de mensen vanuit het publiek met veel geld
gooiden naar zo een verantwoordelijke die dan ook in de arena liep. Er is hier
veel geld mee gemoeid. Zelfs de armste Balinees zet graag een leuk bedrag in op
één van de hanen tijdens een gevecht. Ook al betekent dit dat zij hun complete
dagloon er doorheen jagen.
Toen liet men de
hanen vrij in de arena en de twee hanen gingen naar elkaar toe en begonnen te
vechten. Een gevecht eindigt meestal wanneer één van de hanen sterft of niet
meer kan vechten. Er zijn geen vaste tijdslimieten. Indien er na een tijdje
geen winnaar is nam men er een kooi bij. De kooi zorgt ervoor dat de hanen niet
kunnen ontsnappen en dat het gevecht binnen een beperkte ruimte plaatsvindt,
wat de intensiteit van het gevecht kan verhogen. Het gevecht is soms intens en
ook kort. Vooral als de twee hanen in een kooi gebracht worden. Het publiek
leeft mee met elke beweging. Ik hoorde in het publiek veel geroep en lawaai. Je
zag veel opwinding bij het publiek. Dit soort uitroepen is een vorm van
aanmoediging voor de hanen en hun eigenaren. Het draagt bij aan de levendige en
intense sfeer van het evenement, waarbij het publiek actief deelneemt aan de
spanning van het gevecht. Na afloop van het gevecht kondigt de speaker de
winnaar aan en dan zag je de uitbetaling van de weddenschappen. Eén haan gaat
een roemloos einde tegemoet. De winnende haan werd weer opgepakt door de
eigenaar onder de arm. Ik zag dat de eigenaar van de winnende haan straalt van
trots. Het bloed van de haan die heeft verloren wordt hier in het
Balinees-hindoeïstisch geloof aanzien als een offer aan de goden. Dit
bloedoffer is voor hen iets positief want het brengt alles weer in harmonie en
balans. Er kwam iemand anders in de arena om de dode haan weg te doen. De dode
haan zal uiteindelijk door de eigenaar worden meegenomen voor rituele
doeleinden of voor consumptie. Het hanengevecht is niet alleen een wedstrijd,
maar ook een manier om de gemeenschap samen te brengen en de culturele
tradities levend te houden. Eigenlijk keuren wij deze hanengevechten af omwille
van het dierenleed, echter moeten we leren om deze culturele tradities van de
hanengevechten in hun eigen context te begrijpen en te respecteren.
Hanengevechten op Bali hebben een diepgewortelde culturele en religieuze
betekenis die verder gaat dan het gevecht zelf. Ze zijn vaak verbonden met
rituelen die bedoeld zijn om harmonie en balans in de gemeenschap te brengen.
De volgende dag
gaan we in Ubud naar Semar Kuning Galerie. Dit is hier een bekende kunstgalerie
die in 1995 werd opgericht. Nabij de ingang kon ik een beeld zien van Ganesha,
de Hindoe god met het olifantenhoofd. Ganesha is de god van wijsheid, kennis en
het verwijderen van obstakels. Verder zag ik hier weer prachtige beelden van
traditionele Balinese danseressen. Deze beelden bij de ingang van de galerie
geven de bezoekers een voorproefje van de culturele rijkdom die ze binnen
kunnen verwachten. Voor de ingang is er een atelier waar ze de schilderijen
maken en binnen heeft men verschillende ruimtes waar ze de schilderijen tentoonstellen.
Helaas was men nog niet aan het schilderen bij onze aankomst in het atelier. De
schilderkunst is hier een diepgewortelde traditie op Bali.
Deze galerie is
uniek omdat het een collectief van Balinese kunstenaars vertegenwoordigt, in
plaats van slechts één enkele kunstenaar. Hier vind je een diverse collectie
die de rijke cultuur en tradities van Bali weerspiegelen. Je kan hier genieten
van een breed scala aan kunstwerken variërend van traditionele Balinese
schilderijen tot moderne interpretaties. De keuze is enorm, niet alleen
typische Balinese kunst maar ook abstract, figuratief en vele andere moderne
stijlen. Balinese schilderijen die je hier ziet worden zowel met olieverf als
met acrylverf gemaakt, afhankelijk van de voorkeur van de kunstenaar en de
stijl van het werk. Acrylverf is populair geworden vanwege de snellere
droogtijd. Eigenlijk vind ik vooral de schilderijen mooi waarop je de
Indonesische landschappen kon zien met terrasvormige rijstvelden. Ik
herbeleefde hier terug de treinreis op Java met zijn prachtige
natuurlandschappen. Uiteraard kon ik ook genieten van de andere tentoongestelde
schilderijen.
Na dit bezoek
rijden we verder naar Kintamani. Dit is gelegen in het centrale hoogland van
Bali. Hier kun je wegdromen bij de schoonheid van de Mount Batur en meer van
Batur. Onderweg zag ik langs de rijweg kippen zitten in kleine rieten kooien.
Deze kooien zijn een veelvoorkomend gezicht in dorpen en langs wegen. Ik kan
onderweg ook veel verkoopkramen zien van citrusvruchten. Ook zijn er serres te
zien waar diverse gewassen worden verbouwd. Ook zijn er opmerkelijk veel
groenteplantages te zien. Dit komt omdat het centrale hoogland van Bali bekend
is om zijn vruchtbare grond en koele klimaat, wat het ideaal maakt voor
landbouw.
We stoppen met de
bus op de locatie waar we kunnen gaan kijken naar de Mount Batur en het
kratermeer dat aan de voet ligt van de Mount Batur. Het is hier toeristisch en
de omgeving is voorzien van drink en eetgelegenheden. Ik kon hier op de rijweg een
politieman in functie zien die met zijn eigen smartphone foto’s aan het nemen was
van het verkeer. Zou hij de verkeersovertredingen op deze manier vastleggen? Zo
zag ik hier een pick-uptruck met in zijn laadbak lange metalen staven waarvan
de uiteinden de rijweg raakten en een hels geluid aan het maken was tijdens het
voorbijrijden. Er is hier blijkbaar veel mogelijk.
De Mount Batur is
nog een actieve vulkaan en is de op één na hoogste vulkaan op het eiland. De
vulkaan is ongeveer 1717 meter hoog. De Mount Batur heeft verschillende
uitbarstingen gehad in de afgelopen eeuwen. De eerste gedocumenteerde eruptie
van de vulkaan was in 1804. De laatste uitbarsting was in 2000. Er is ook een
uitbarsting geweest in 1963. Deze uitbarsting creëerde nieuwe kraters en
veranderde het landschap aanzienlijk. De zwart gekleurde lava van deze
uitbarsting is nog steeds zichtbaar. Momenteel zie ik dat er niets meer groeit
op de zwarte lava van de uitbarsting uit 1963. Het is hier blijkbaar een
uitdagende omgeving opdat planten zouden groeien op de zwarte lava. Er is hier
ook een waarschuwingssysteem met verschillende alarmniveaus, variërend van
normaal (niveau 1) tot het hoogste alarmniveau (niveau 4), afhankelijk van de
dreiging. Dit helpt uiteraard om de lokale bevolking en toeristen te informeren
en te evacueren indien nodig. Vroeger was er geen alarm al de vulkaan uitbarstte,
waardoor er veel mensen de dood vonden tijdens de uitbarsting van de vulkaan.
Naast de Mount
Batur kan je het kratermeer zien liggen. Het meer staat ook wel bekend als
Danau Batur en is het grootste meer van Bali. Het meer is ongeveer 7 kilometer
lang en 2,5 kilometer breed. Het heeft een unieke, halvemaanvormige vorm en
ligt op een hoogte van ongeveer 1050 meter boven zeeniveau. Het meer is
ontstaan door een oude vulkanische uitbarsting en is ongeveer 65 meter diep. We
genieten hier van een spectaculair uitzicht over het meer van Batur en de
vulkaan Mount Batur. Ziezo, het is tijd voor een groepsfoto! En nu weg, want de
verkopers van prullen zijn daar terug.
Daarna rijden we
naar de Pura Besakih tempel. Onderweg kon ik een kraam zien waar ze kippen
verkopen. Er waren enorm veel vliegen op het voedsel te zien. Er zijn in
Indonesië wel voedselvoorschriften, maar de hygiëne is niet altijd optimaal en
de regels worden niet altijd gevolgd, want er is toch geen controle op de
hygiënische voorschriften voor voedselkramen.
We zijn
aangekomen bij de Pura Besakih tempel. Het is ook wel bekend als de
“Moedertempel van Bali”. Het is de grootste en belangrijkste hindoeïstische
tempel op het eiland. Deze tempel is een belangrijk spiritueel centrum voor de
Balinese hindoes. Voor het bezoek van deze tempel doe ik terug een doek om mijn
taille. Het dragen van een sarong of een doek toont respect voor de Balinese
cultuur en religieuze tradities. Een sarong bedekt het lichaam en symboliseert
zuiverheid en nederigheid bij het betreden van een heilige ruimte. Een
transportmiddel brengt ons vervolgens naar een hoger gelegen plaats nabij een
fontein. Vanaf hier gaan we te voet verder naar het tempelcomplex.
De tempel is
gelegen op de hellingen van de vulkaan Gunung Agung, op ongeveer 1000 meter
boven zeeniveau. Deze tempel biedt een prachtig uitzicht over de omgeving. Het
tempelcomplex bestaat uit ongeveer 200 bouwwerken, verdeeld over 30 complexen
met verschillende terrassen en paviljoens.
De belangrijkste
tempel binnen het complex is de Pura Penataran Agung, die gewijd is aan de
hindoeïstische drie-eenheid: Shiva, Brahma en Vishnu. Je kan hier een
indrukwekkende trap zien die je naar de Pura Penataran Agung leidt. Deze trap
is omgeven door prachtige beelden en sculpturen, kleurrijke bloemen en eindigt
bij een monumentale, gespleten poort die toegang geeft tot de binnenplaats van
de tempel. De treden symboliseren de spirituele reis naar verlichting en
zuiverheid. Het beklimmen van de trap wordt gezien als een daad van devotie
(toewijding aan een hoger macht) en respect voor de goden. Eénmaal bovenaan de
trap kon ik een hoofdaltaar zien, dat gewijd is aan de hindoeïstische goden
Shiva, Brahma en Vishnu. Deze binnenplaats waar het hoofdaltaar staat mogen we
niet betreden. Op het hoofdaltaar kan ik wel een prachtig versierde kroon zien,
gemaakt van verguld materiaal. Deze kroon wordt gebruikt tijdens religieuze
ceremonies en rituelen. Het vertegenwoordigd de goddelijke macht en de
aanwezigheid van de goden in de tempel. Het wordt gedragen door priesterlijke
figuren tijdens belangrijke ceremonies. Het is een teken van eerbied en respect
voor de goden en speelt een centrale rol in de rituelen die in de tempel worden
uitgevoerd. Het uitzicht vanaf de top
van de trap is adembenemend en biedt een panoramisch uitzicht over het
tempelcomplex en de omliggende natuur.
Daarna ga ik
verder omhoog in het tempelcomplex en kan hier verschillende andere
interessante tempels en heiligdommen ontdekken. Je kan zien dat de
verschillende tempels en heiligdommen vaak zijn omgeven door muren en poorten
die toegang geven tot de binnenplaatsen. Vanop een hoger gelegen plaats heb je
een mooi uitzicht op verschillende tempeltorens, die Meru’s worden genoemd.
Deze torens zijn een kenmerkend onderdeel van de Balinese tempelarchitectuur en
zijn vaak gewijd aan belangrijke goden. Een Meru bestaat uit een reeks daken
die in lagen zijn opgebouwd, meestal in oneven aantallen. De daken zijn bedekt
met zwart palmvezel en worden kleiner naarmate ze hoger komen, wat de toren een
elegante uitstraling geeft. Deze structuur symboliseert de heilige berg Meru,
die in de hindoeïstische kosmologie wordt beschouwd als het centrum van het
universum.
We gaan verder
omhoog en bereiken de Pura Peninjoan tempel. Dit is het hoogst gelegen tempel
in het Pura Besakih tempelcomplex. Vanaf deze tempel heb je een prachtig
panoramisch uitzicht over het hele complex en omliggende gebieden. Je mag enkel
de tempel betreden als je er wil bidden. Tegenwoordig wordt de tempel gebruikt
voor aanbidding en biedt het een serene en spirituele ervaring voor bezoekers.
Je ziet weer in de tempel de traditionele Balinese architectuur die rijk is aan
symboliek en spirituele betekenis. De tempel heeft meerdere terrassen die
trapsgewijs omhoog lopen, wat een gevoel van verheffing en spirituele groei
symboliseert. Ook prachtig zijn de toegangspoorten. Ze symboliseren de overgang
van de buitenwereld naar de heilige ruimte binnen de tempel. Je kan ook kleine
heiligdommen of schrijnen binnen de tempel zien die rijkelijk zijn versierd met
houtsnijwerk en beelden. Eigenlijk is de architectuur wel visueel
indrukwekkend.
Daarna keer ik
terug naar beneden. Beneden zag ik nog versierde stokken links en rechts aan de
ingang van het Pura Besakih tempelcomplex. Dit noemen ze hier penjor en zijn
lange en op het uiteinde gebogen bamboestokken die rijkelijk versierd zijn met gele
kokosbladeren, rijstkorrels, fruit, bloemen en andere symbolische materialen. Een
penjor is een Balinees hindoeïstisch religieus symbool van welvaart. De palen
variëren in lengte, maar zijn doorgaans 5 tot 10 meter hoog met de opvallende
kromming nabij het bovenste gedeelte. Het is het hele jaar overal op Bali te
zien voor huizen, tempelcomplexen en maakt deel uit van tempeljubileumvieringen
en bijna elke andere belangrijke religieuze ceremonie en hindoeïstische
levenscyclusrituelen.
Daarna stopt de
bus even langs de weg en wandelen we de natuur in en kunnen we de palmboom zien
waarop het slangenvrucht groeit. Deze palmboom is inheems in Indonesië en wordt
gekweekt in vochtige tropische klimaten. De palm heeft meerdere korte stammen
die bedekt zijn met scherpe doornen. De bladeren zijn groot en geveerd, met ook
doornen langs de bladstelen. De vruchten groeien in clusters aan de basis van
de palm. In deze omgeving kan ik ook nog verschillende papaya bomen zien. Je
kan zien dat de peervormige papaya vruchten direct aan de stam van de boom
groeien. Papayabomen kunnen wel tot 9 meter hoog worden.
Daarna gaan we
naar het Mahagiri restaurant voor het middageten. Vanaf hier heb je prachtige en
werkelijk adembenemende uitzichten op de rijstvelden. Het panoramisch uitzicht
dat je hebt op de uitgestrekte rijstterrassen strekken zich als groene tapijten
over de heuvels uit. Deze terrassen worden vaak omringd door weelderige
vegetatie en palmbomen, wat een serene en schilderachtige omgeving creëert. In
de verte zie je de majestueuze Gunung Agung berg. Dit is de heiligste berg van
Bali. Beneden in de vallei kan ik nog een rivier zien lopen.
Na het eten
rijden we naar het hotel. Plots zie ik op de rijweg een varkenstransport. Je
kon zien dat in de laadbak van het voertuig drie lagen van opeengestapelde
kooien te zien was. In elke kooi lag er zichtbaar een varken en het varken kon
dus niet op zijn poten staan in de kooi. Dit is een veelvoorkomend gezicht in
Bali. Deze kooien zijn meestal gemaakt van bamboe of metaal en worden op
vrachtwagen gestapeld voor transport van varkens naar markten of slachthuizen. Dit
transport van varkens ziet er rudimentair uit, maar het is een gangbare methode
in vele delen van Indonesië. Er zijn hier verschillende varkenskwekerijen in
deze regio. Hetzelfde kon ik zien bij een kippentransport. De vele kippen zaten
opeengepakt in verschillende metalen kooien die boven elkaar gestapeld waren.
Ook dit transport is niet diervriendelijk en kunnen dus stress en ongemak
veroorzaken voor de dieren.
Onderweg zag ik
in een ondiepe rivier een man aan het lopen met een lange stok in de hand. Hij
probeert in de rivier krabben te vangen. In sommige rivieren op Bali worden
krabben vaak met behulp van stokken of netten gevangen. Dit soort activiteiten
zijn vrij gebruikelijk in landelijke gebieden waar mensen nog steeds
afhankelijk zijn van de natuurlijke omgeving voor hun levensonderhoud.
In het hotel maak
ik een wandeling en op straat zag ik 2 kleine meisjes de sport badminton aan
het uitoefenen. De nationale en meest populaire sport in Indonesië is hier wel
degelijk badminton. Deze sport is diep geworteld in de Indonesische cultuur en
het land heeft een rijke geschiedenis van succes in deze sport. Indonesiërs
zijn zeer gepassioneerd over badminton. Naast badminton is voetbal ook erg
populair in Indonesië. Andere populaire sporten zijn traditionele vechtsporten.
De volgende dag
vertrekken we naar de heilige tempel van Uluwatu, een prachtig monument dat
boven de zee uitsteekt. Tijdens deze rit passeren we Pura Goa Lawah, waar er
een vleermuizentempel is. Hier kan je een grot vinden die bewoond wordt door
duizenden vleermuizen. Hier zijn we niet gestopt met de bus en rijden verder
naar de heilige tempel van Uluwatu. Deze belangrijke tempel op Bali staat
bekend om zijn spectaculaire ligging op een steile klif, ongeveer 70 meter
boven de zeespiegel. Je ziet hier grillige rotskusten en je hebt adembenemende
en fantastische uitzichtpunten. Uluwatu komt uit het Oud-Balinees en betekent
“landeinde” (Ulu) en “rots” (Watu). De naam verwijst dus naar de ligging van de
tempel op een hoge klif aan de rand van de zee. De tempel is gebouwd in de 11de
eeuw. De tempel is gewijd aan de god Sang Hyang Widhi Wasa. Dit is de oppergod
in het Balinese Hindoeïsme. De naam betekent “De goddelijke Orde” of “De
Goddelijke Eenheid” en vertegenwoordigt het ultieme, onbegrijpelijke en
onvoorstelbare aspect van het goddelijke. De god Sang Hyang Widhi Wasa wordt
gezien als de bron van alle bestaan en manifestatie.
De Uluwatu tempel
is één van de negen tempels op het eiland Bali die zijn gebouwd om het eiland
te beschermen tegen boze geesten. Al deze tempels zijn strategisch geplaatst op
belangrijke punten rond het eiland om spirituele bescherming te bieden. De
Uluwatu tempel speelt een cruciale rol in dit beschermingssysteem.
Het is weer nodig
om de tempelkledij aan te doen en dus de benen te bedekken. Op het eerste
uitzichtpunt kon ik een amfitheater zien liggen, waar er elke avond
traditionele Balinese dansvoorstellingen plaatsvinden. Ze noemen het hier ook
wel de apendans. In de dans beschermen de apen de tempel. Dit amfitheater biedt
een prachtig uitzicht op de Indische oceaan. We wandelen verder op klifpaden en
deze bieden steeds een prachtig uitzicht op de Indische oceaan en leiden naar
verschillende kleinere heiligdommen en meditatieve plekken.
Sommige delen van
de tempel kunnen niet betreden worden. Ik kon aan de ingang naar een heiligdom
een gesloten hek zien. Ze zijn niet toegankelijk voor het publiek en zijn dus
enkel gereserveerd voor Balinese hindoes om religieuze ceremonies uit te voeren.
Deze afgesloten gebieden zijn bedoeld om de heiligheid en de rust van de
rituelen te waarborgen. Wat mij opviel was het hakenkruis dat ik kon zien op
het hek. Het hakenkruis is een swastika, een heilig symbool in het hindoeïsme
en boeddhisme. In deze religies staat swastika voor geluk, voorspoed en
bescherming. Het symbool wordt vaak gebruikt tijden ceremoniële gebeurtenissen
en is te vinden op tempels, huizen en andere heilige plaatsen. Het is
belangrijk om te weten dat de swastika al duizenden jaren een positief symbool
is in veel Aziatische culturen, lang voordat het door de nazi’s werd misbruikt
en een negatieve connotatie kreeg in het Westen.
We bereiken via
het pad langs de klif een uitzichtpunt waar je een prachtig zicht hebt op de
hoofdtempel Pura Luhur Uluwatu. Deze hoofdtempel staat hoog boven de zee op een
klif. Dit is het belangrijkste heiligdom gewijd aan Sang Hyang Widhi Wasa. Ik
kan het heiligdom zien met een pagode-achtige structuur die drie strodaken
heeft. Daarna keren we via hetzelfde pad terug en bereiken een vijver met in
het midden een standbeeld van een aap. Het beeld van de aap verwijst naar de
vele apen die hier rondlopen in de omgeving van de tempel en de apen worden
hier ook beschouwd als de beschermers van de tempel. Boven de vijver kon je
vier halve bogen zien met daarop een beeld van een demon dat een mythologische
figuur is uit het hindoeïsme. Het beeld van de demon zag er kwaadaardig uit.
Dit kan je zien aan de angstaanjagende kenmerken in het beeld, zoals scherpe
klauwen, grote tanden en een woeste uitstraling. Demonen worden beschouwd als
de vijanden van de goden. Op het beeld zag je beelden van apen, die het beeld
van de demon opklimmen en het bestrijden. In de Balinese cultuur worden apen
vaak geassocieerd met de hindoeïstische god Hanuman, die bekend staat om zijn
moed en kracht in de strijd tegen het kwaad. Het beeld van de demon met apen
symboliseert dat de apen helpen om het kwaad af te weren en de Uluwatu tempel
te beschermen.
De gids
waarschuwde ons bij het bezoek aan deze tempel om geen losse dingen mee te
nemen, want die zouden kunnen gestolen worden door de verschillende Balinese
langstaartapen die hier rondlopen. Dus best geen zonnebrillen, hoeden, camera’s
en tasjes dragen die kunnen afgepakt worden door de apen. De aapjes bij de
Uluwatu tempel staan bekend om hun ondeugend gedrag, waaronder het stelen van
spullen van bezoekers. Het personeel in de tempel zullen proberen de gestolen
voorwerpen terug te krijgen door de apen te verleiden met voedsel. Eigenlijk
merk je dat sommige aapjes ons schaamteloos aankijken en op waarde schatten. Andere
apen zijn niet bezig met toeristen en je kan sommige apen onderling zien
vechten, vaak als onderdeel van een territoriumstrijd of om dominantie binnen
de groep te vestigen. Ik kon jonge aapjes zien spelen met elkaar, wat hun
uiteraard helpt bij hun sociale ontwikkeling en fysieke vaardigheden. Ik zag
ook dat apen veel tijd besteden aan het vlooien van elkaar, wat helpt bij het
onderhouden van sociale banden en het verwijderen van parasieten. Ook zijn ze
bezig met het zoeken naar voedsel. Ook zag ik hier het paringsgedrag van de
apen. De apen rusten en slapen vaak in de bomen of op andere veilige plekken in
de tempel. Ik kon hier ook een kooi zien
waarin er een aap zat. Deze aap wordt in een kooi gehouden omdat deze agressief
kan zijn tegenover bezoekers. Om de veiligheid van zowel de bezoekers als de
andere apen te waarborgen, worden deze agressieve apen soms tijdelijk in kooien
geplaatst. Ook apen die ziek of gewond zijn, kunnen in kooien worden gehouden
zodat ze beter kunnen worden verzorgd en behandeld worden.
Ziezo we zijn
bijna op het einde van ons bezoek van de Uluwatu tempel. Hoog tijd om nog eens
een groepsfoto te nemen. Daarna begeven we ons naar de uitgang van de Uluwatu
tempel en vertrekken we met de bus naar Seminyak, de laatste verblijfplaats op
Bali. Op weg naar Seminyak zie ik de politie passeren met sirene en
flikkerlicht. Dit was om trouwers te begeleiden in het verkeer. Het komt hier
voor dat men een politie escorte krijgt voor niet-noodsituaties als men de
politie betaald.
In Seminyak ga ik
eerst een wandeling maken langs het strand. Hier kom je veel motor-taxi’s tegen
en ze stoppen terwijl je wandelt met de vraag of ze je kunnen helpen te
verplaatsen. Het is hier een populaire en handige manier om je snel door het
drukke verkeer in de stad te verplaatsen. Motor-taxi’s zijn vaak sneller dan
auto’s, vooral tijdens de spitsuren en ze kunnen je gemakkelijk naar moeilijk
bereikbare plekken brengen. De wandeling was vooral een verkenning om te kijken
waar er leuke restaurants en bars te vinden zijn om ’s avonds naar toe te gaan.
Er zijn tal van strandrestaurants en cafés waar je kan genieten van lokale en
internationale gerechten. Langs het strand kan je mooie resorts vinden en ook
hippe strandbarretjes, te herkennen aan de sfeervolle Balinese parasols en
felgekleurde zitzakken. Balinese parasols zijn vaak gemaakt van felgekleurde
stoffen zoals rood, geel, blauw en groen. Ze kunnen ook versierd zijn met
traditionele Balinese patronen en motieven. Ik kan ook zien dat veel parasols
franjes, kwastjes en andere decoratieve elementen hebben die typisch zijn voor
de Balinese kunst en cultuur. Er hangt hier een relaxte sfeer en het is hier zeker
niet superdruk. Je kan hier met een Bintang biertje in de hand en live muziek
op de achtergrond genieten van de prachtige zonsondergang. Ook kon ik hier op
het strand veel surf clubs zien. De surfplanken staan opgesteld op het strand.
De golven hier zijn ideaal voor zowel beginners als ervaren surfers. Het is
mogelijk hier surflessen te volgen. In de buurt van het strand vind je
boetiekjes en markten waar je unieke souvenirs en modeartikelen kan kopen.
Seminyak Beach is een levendige plek waar je kunt genieten van zowel
ontspanning als avontuur. ’s Avonds ben
ik met enkele mensen van de groep naar een restaurant geweest waar er ook een
muziek band aan het spelen was. Daarna heb ik nog kunnen genieten van een
ijscrème op het strand en ben ik blijven hangen in een gezellige strandbar vol
met keuzemogelijkheden aan cocktails tot in de late uurtjes. En dan veilig
terug naar het hotel.
De volgende dag blijf
ik de volledige dag in Seminyak en zal de stad verder verkennen. Voor een
schoonheidsbehandeling zit je goed in Seminyak. Tijdens het wandelen vroeg men
mij regelmatig of ik in hun zaak een massage wilde hebben. Er zijn hier veel
plekken te vinden waar je een traditionele Balinese massage en andere
behandelingen kan krijgen, die gericht zijn op diepe ontspanning en algeheel
welzijn. Ik kom tijdens de wandeling ook veel tattoo shops tegen. Je kan
verschillende creatieve ontwerpen uitgestald zien bij de verschillende
tattooshops. Uiteraard kan je hier ook winkelen en heb je een breed scala aan
winkels. Siminyak heeft tal van boetieks en modewinkels die zowel lokale als
internationale merken aanbieden. In de souvenirwinkels kan je originele
souvenirs, kunstwerken, beelden, luxe artikelen, handgemaakte items en mooie
aandenkens vinden aan je verblijf op Bali. Er zijn hier ook verschillende
kunstgalerieën waar je prachtige kunstwerken kunt bewonderen en kopen. Er zijn
hier ook winkelcentra te vinden waar je een mix van winkels, restaurants en
cafés vindt.
Uiteraard
herbergt de stad ook enkele prachtige tempels die ook een glimp bieden van de
rijke Balinese cultuur en religie. Zo kan ik een tempel zien waar er bij de
ingang twee prachtige tijgersculpturen staan. Deze tijgers bewaken de tempel en
zullen de boze geesten afweren. Je kan ook tempels vinden nabij het strand.
Deze tempels zijn gewijd aan de goden van de zee en worden vaak bezocht door
vissers die bidden voor veiligheid en een goede vangst. Ook is het weer
genieten van de prachtig gedetailleerde houtsnijwerken en stenen sculpturen bij
de tempels. Veel tempels worden gebruikt voor religieuze ceremonies en
festivals, waarbij de lokale bevolking kleurrijke offers brengt en traditionele
dansen uitvoert. Tussen de drukte in de stad stralen de tempels een gevoel van
rust en spiritualiteit uit, waardoor ze ideale plekken zijn voor meditatie. Na
deze wandeling door de stad keer ik terug naar het hotel en geniet van mijn
vrije tijd aan het zwembad.
’s Avonds staan
we klaar om te vertrekken naar de luchthaven. De straat voor het hotel was
éénrichtingsverkeer. Gewoon de politie betalen en je krijgt een politie escorte
die de bus begeleide in tegenovergestelde rijrichting. Dit verkorte de rit van
de bus. Alle brommers die ons tegenkwamen moesten van de politie langs de kant
rijden. We kregen hier echt een VIP behandeling. Dus daar gingen we, als
koningen van de weg. Misschien dachten de Indonesiërs welke beroemdheden er op
de bus zouden zitten. Maar nee, het waren gewoon wij, op weg naar de
luchthaven, met een reisverhaal om nooit te vergeten.
We komen ’s avonds laat aan op de luchthaven van Denpasar. Alé nog een laatste groepsfoto en dan nemen we afscheid van de gids Made, de buschauffeur Gustu en de bijrijder Krisna. Ik dank hun allen voor het vlotte verloop van de reis op Bali. Daarna gaan we met de groep inchecken voor de vlucht naar Dubai en vervolgens nog een 2de vlucht van Dubai naar Brussel. Deze rondreis door Java en Bali was een onvergetelijke ervaring vol prachtige momenten. Ik heb genoten van de rijke cultuur, de adembenemende natuur en de warme gastvrijheid en vriendelijkheid van de mensen in Indonesië. Van het beklimmen van een vulkaan tot het verkennen van eeuwenoude tempels. Elke dag bracht nieuwe avonturen. Tijdens onze reis door Indonesië werden we betoverd door de levendige indrukken van de bruisende en drukke steden en de serene schoonheid van de groene landschappen en de rijstvelden op het platteland. Kortom, deze reis door Java en Bali was een feest voor de zintuigen en een avontuur dat ik nooit zal vergeten. Maar wat deze reis echt compleet maakte, was het fantastische gezelschap van de medereizigers. Ik wil dan ook alle medereizigers bedanken voor het leuke en fijne gezelschap tijdens deze reis. Jullie hebben elke dag gevuld met gelach, goede gesprekken en onvergetelijke momenten. Het is een mooie rondreis geweest die vlot verlopen is en die ik zeker anderen kan aanbevelen.